Työpajat

Kaikki työpajat järjestetään 8.10. klo 12-14 Zoomissa.

Ilmoittautuminen työpajoihin on päättynyt 5.10.

Nyyti ry: Itsemyötätuntoa poikkeusajan syksyyn

Tila: Zoom

Poikkeusajan jatkuminen syksyyn kutsuu meitä etsimään uusia lähestymistapoja opiskeluun ja arjen elämään. Etäopiskelu, poikkeustilanteeseen liittyvä epävarmuus sekä muut jaksamisen haasteet antavat aihetta pohdiskella, miten voisimme lähestyä arkeamme itsemyötätuntoisella otteella – ystävällisesti, ymmärtäväisesti ja kannustavasti.

Tässä Nyyti ry:n Jyväskylän yliopistolla kehittämään Myötätuntomentorointiin pohjautuvassa työpajassa tutustumme itsemyötätuntoon ja sen merkityksiin poikkeusajan arjessa. Teemme itsemyötätunto- ja tietoisen läsnäolon harjoituksia ja keskustelemme siitä, miten voisimme vahvistaa itsemyötätuntoista otetta arjessamme.

Työpajan vetäjinä toimivat myötätuntomentori Emelie Rancken ja Nyyti ry:n Sini Forssell. Sini Forssell työskentelee Nyyti ry:n Myötätuntoa korkeakouluihin -hankkeessa kehittäen opiskelijatoimintaa myötätuntoisen toimintakulttuurin rakentamiseksi korkeakouluissa. Emelie Rancken opiskelee liikuntatieteitä Jyväskylän yliopistossa ja on toiminut myötätuntomentorina Myötätuntoa korkeakouluihin -hankkeessa. 

Merja Kalaja: Itsemyötätuntoa kehoa kuunnellen (max. 10 hlö)

Tila: Zoom

Työpajassa pysähdymme itsemme äärelle ja tutkimme turvallisesti lempeiden ja rentouttavien harjoitusten avulla, miten myötätuntoinen ja hyväksyvä asenne itseä kohtaan rauhoittaa kehoa ja mieltä. Tunnistamalla oman mielen kriittistä puhetta ja ottamalla etäisyyttä siihen erilaisin harjoituksin, voimme alkaa suhtautua omiin ajatuksiin uudella tavalla ja näkemään itsemme hyväntahtoisemmin ja arvostavammin. Tavoitteena on, että saat työkaluja ja oivalluksia, kuinka voit pitää itsestäsi huolta ja lisätä itsellesi sopivia hyvinvointitekoja jokaiseen päivään. Jokainen saa osallistua työpajaan haluamallaan tavalla, arvostamme jokaisen valintaa joko jakaa kokemuksia tai olla jakamatta.


Merja Kalaja on Jyväskylän yliopiston kehonhuollon lehtori, liikuntatieteiden lisensiaatti sekä hyvinvointi- ja psyykkinen valmentaja. Lisäksi Merja opettaa joogaa ja on hoitava hengitys -ohjaaja.

YTHS – Stressless (max. 10 hlö)

Tila: Zoom

Kiire ja stressi eivät ole asioita, joita pitää opetella sietämään enemmän vaan joihin kannattaa reagoida mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Stressiä voi hallita monin eri tavoin, ja jokaisen on tärkeä löytää itselleen sopivat selviytymiskeinot stressaaviin tilanteisiin. Workshopissa paneudutaan tutkimaan omia itselle asetettuja vaatimuksia ja avataan mahdollisuuksia suhtautua itseen lempeämmin.

Workshopin sisällöt pohjaavat Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön StressLess -taitovalmennukseen. Vetäjänä toimii psykologi Helena Päivinen YTHS:ltä.

Student life: Cultivating self-compassion in times of uncertainty

Room: Zoom

How do you respond to setbacks that life inevitably brings? Do you find yourself being self-critical and/or negatively comparing yourself to others? How have you been responding to the changes that the coronavirus pandemic has brought to your studies, social relationships, everyday life?  

This introductory workshop on self-compassion will provide simple tools for responding in a kind, compassionate way especially during challenging times. Self-compassion is important, especially when due to the coronavirus pandemic we are navigating connection with social distancing, endless online courses, zoom meetings, and when many of us may be experiencing the stress of uncertainty, isolation, fear, economic hardship, relationship struggles, and illness. 


Through discussion and experiential exercises, participants will have the opportunity to explore what self-compassion is (and isn’t), examine common barriers to self-compassion, and practice ways that help bring self-compassion into their daily lives. 

Panajiota Räsänen is a Project Researcher at JYU’s Department of Psychology and Student Life’s study- and wellbeing expert. More specifically, as part of Student Life’s multidisciplinary team, she has been actively involved in the development and implementation of the Three-step wellbeing support model offered at JYU to students.


%d bloggaajaa tykkää tästä: